atulhani
Percayalah dengan pasti, Allah takkan menghampakan hambaNya selagi kita memohon petunjuk dariNya.

Eh, saya bukan nak bagi syarahan agama kat sini, tapi saya nak kongsi pengalaman saya. Secara general cukup lah yer.

Situasi pertama:
Sekitar 2005, saya minta petunjuk melalui solat istikharah samada nak teruskan perkara itu atau tidak. Malam tu saya dapat mimpi yang terang dan nyata yang mana boleh disimpulkan ia adalah negatif. Namun saya degil, saya nafikan mimpi tersebut.

Ternyata pilihan saya salah dan betul-betul mengecewakan. Allah dah bagi petunjuk tetapi saya yang deny. Masa itulah hidup saya diuji.

Situasi kedua:
Awal tahun 2009 sewaktu GM offer post lain. Saya buntu. Lepas buat Solat Istikharah, saya ada mimpi saya sesat-sesat nak pergi office baru. Tak jumpa jalan.

Masa tu hati saya pun rasa berat je nak pergi. So, saya memang tolak tawaran tu. Buat apa pergi kalau saya tak happy. Rasanya keputusan tu betul kot (untuk masa itulah).

Situasi ketiga:
Saya minta Allah beri petunjuk dan ketenangan hati untuk saya buat pilihan yang besar. Jika dia ditakdirkan untuk saya, berilah saya petunjuk dan dalam masa yang sama, berikan saya kekuatan untuk saya lupakan seseorang yang bermakna dalam hidup saya sebelum dia.

Kali ini mimpi yang saya dapat sangat rasa "terkesan". Bukan apa yang kita nampak dalam mimpi tu, tapi apa yang saya dapat rasa dalam mimpi tu.

Dalam mimpi tu saya cukup happy. Happy sangat!
Dan esoknya, saya seperti ada kekuatan baru.

Kesimpulan:
Jika ada ketidak-pastian dalam buat sebarang keputusan, cubalah Solat Istikharah. Itulah yang saya cuba buat, tak kiralah dalam apa jua perkara.

Ada seseorang pernah cakap kat saya, iaitu kalau kita buat keputusan ikut alamat dari Solat Istikharah tu, insyaAllah kita takkan menyesal. Cuma kita kena kuatkan hati untuk terima apa saja ketentuan Allah.

Macam situasi pertama tu, at the end saya menyesal kerana tidak mengikut petunjuk Dia. Tapi pengalaman itulah yang mengajar saya! Pernah juga saya taknak buat Solat Istikharah sebab saya takut jawapan tu bukan yang saya nak.

Ps: Ada orang lambat dapat petunjuk, boleh cuba berkali-kali solat istikharah. Petunjuk tu pulak, tak semestinya melalui mimpi, ada juga melalui gerak hati. Anda bagaimana?
7 Responses
  1. Lia Akma Says:

    betol2 kak atul..kdg2 xdpt mimpi..tp hati kte terdorong ke arah yg mana satu yg lebih baik...
    cuma, saya xwt solat istikharah utk satu keputusan yg besar..rugi betol..akibat nye kna tggung bertahun2..huhu..rugi...hihi..


  2. nani Says:

    we talked 'bout this before kan dear...
    rasanya, grk ati tu mungkin lebih tepat kot in my case..ahak...ape2 pun "bestfren" aku says hye to 2..ahak


  3. kame_kaba Says:

    sy setuju..even kekdg gerak ati mayb terdorong dgn perasaan..tp plg penting yakin...Insyaallah itu yg terbaik ditentukan-Nya


  4. Anonymous Says:

    Salam

    Saya suka buat istikarah dalam membuat keputusan sebab kita manusia sangat lemah dengan pengetahuan sangat terbatas. Tapi saya tidak pernah bermimpi, cuma hati saya akan jadi berat memilih salah satu dari yang lain. Atau berlaku sesuatu menyebabkan saya tidak jadi memilih sesuatu itu. Kadang2 saya buat istikarah sampai sebulan sampailah saya yakin dengan keputusan saya. Hasilnya memang betul tidak mengecewakan. Contoh istikarah saya pernah buat ialah memilih penyelia PhD, mencari rumah sewa dan mencari orang gaji.


  5. mexa Says:

    slm..klu kte x b'sedia dgn jwpn tu ada hadis kata x pyh la wat istikharah sbb kte x bole trma takdir tu..utk org yg bnr2 redha n trma ktentuannya shj..sy kcwa n sy syg..tp sy tkut..ptut ke sy buat atau tidak..minta ssiapa bantu sy..sy sgt keliru..dah 3 thn b'kwn tp tkut nk lpskn seakan x boleh trma knytaan tu sdgkan ht sy sndri kcwa..tp sy tkut x boleh trima..hrp bantu


  6. atulhani Says:

    mexa: yang penting sediakan hati untuk redha apa jua ketentuan Allah. Saya dulu pun ada takut nak buat solat istikharah sebab takut tak boleh terima jawapannya, tapi sampai bila kita nak berasa takut. Sedangkan janji Allah itu pasti. Allah lebih tahu mana yang terbaik untuk kita, serahkanlah kepadaNya. InsyaAllah kita takkan kecewa lagi..


  7. qolbun saleem Says:

    Assalamualaikum. .ingin sy kongsikan pengalaman saya..Baru2 ni saya ke tanah suci menunaikan haji.disana saya telah solat istikharah...petunjuk yg saya dpat disana adalah dlm bntuk mimpi. Kali ptama n kedua saya mmpi didatangi sso lelaki berjubah..kali kedua dia juga memakai pakaian putih tapi dihari perkahwinan kami saya juga turut memakai pakaian putih.dia adalah lelaki yg saya baru kenal lbih kurang setahun lebih.kali ketiga saya mmpi saya bjumpa sso llki saya minta putus darinya. Dia adalah llki yg saya couple almost 5 years. Allahu rabbi banyak kenangan dgn dia..saya buat keputusan ni bdasarkan pilihan allah..saya mengharapkan ada keberkatan di dalamnya..tuhan lebih mengetahui segalanya..sungguh akal kita xterjangkau segala yg terbatas.kita xtahu apa akan jadi pada masa hadapan wpun skrg semuanya manis dan indah...istikharah lah menjadi pilihan. .sewaktu saya menulis ni saya akan bertunang kurang sejam lagi..saya berdebar.siapa yg mmbaca ini doakan kebahagiaan saya.. Assalamualaikum -